Zobacz również:
"Czarna magia wyceny", czyli jak zrozumieć sprawozdania finansowe Czego nie mówić podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem? Czy wycena firmy to też wycena nieruchomości? Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy? Dobra oferta sprzedaży firmy – jak ją przygotować? Dokumenty niezbędne przy sprzedaży firmy Jak kupić nieruchomość dla branży hotelarsko-gastronomicznej? Jak sprzedać firmę? Profil potencjalnego nabywcy Jak sprzedać restaurację w 90 dni? Jak stworzyć ofertę, która przyciągnie uwagę inwestorów? Jak znaleźć dobrego inwestora lub wspólnika? Jak znaleźć dobrego partnera biznesowego? Jakich błędów unikać przy sprzedaży firmy? Kluczowe kroki w procesie sprzedaży firmy Kupno nieruchomości komercyjnej krok po kroku Metody wyceny, czyli jak wycenić wartość swojego przedsiębiorstwa? Odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części Opodatkowanie przy sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Projekt sprzedaż firmy. Jak zacząć by skończyć z sukcesem? Projekt sprzedaż firmy. Samemu czy z doradcą? Promowanie ogłoszeń na portalu Przewodnik inwestora - jak inwestować w nieruchomości komercyjne pod wynajem? Rozważam sprzedaż firmy, co powinienem wiedzieć? Sprzedaż firmy w formie spółki komandytowej (sp. k.) a skutki podatkowe Sprzedaż jednoosobowej działalności gospodarczej krok po kroku Sprzedaż udziałów lub akcji w spółce kapitałowej a podatki Sukcesja jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci właściciela Techniki negocjacji, czyli jak przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży firmy Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracyPlanujesz sprzedać sklep? Jest to taki typ biznesu, gdzie zapewne nabywcę będziesz poszukiwał samemu. W tym artykule przeygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek jak do tego podejść, aby uzyskać satysfakcjonujący rezultat.
Jak sprzedać sklep?
Z definicji, jeśli nie mówimy o sprzedaży większych sklepów, jest to biznes o charakterze lokalnym. Swoją ofertę możesz zamieścić w czasopismach fachowych i branżowych oraz lokalnych publikacjach biznesowych. Nie zapomnij wykorzystać siły Internetu! Informacje o sprzedaży sklepu opublikuj na specjalistycznych portalach internetowych oraz portalach społecznościowych. Dodatkowo możesz skorzystać z poczty pantoflowej informując o tym zarówno kolegów, znajomych, jak i klientów oraz dostawców. Nie ignoruj konkurentów! Mogą oni być zainteresowani przejęciem czy kupnem podobnych sklepów dla budowy małej czy większej sieci. Jak sam widzisz, możliwości są wielkie, jednak tak jak w przypadku każdego małego biznesu, tak również w przypadku sklepu na sprzedaż musisz się odpowiednio przygotować. Upewnij się, że sklep na sprzedaż wygląda profesjonalnie, czysto, schludnie, zanim zaprosisz kogoś na wizje lokalną czy rozmowy w sprawie sprzedaży.
Wycena sklepu
Wycena sklepu na sprzedaż podlega takim samym zasadom jak innych małych biznesów. Należy pamiętać, aby kompleksowo spojrzeć na wartość zarówno od strony majątku jak i od strony dochodowej. Właściwa dla małych biznesów metodologia wyceny od strony dochodowej to metoda mnożnika dochodów rozporządzalnych sprzedającego, rzadziej metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, która jest bardziej adekwatna w przypadku sprzedaży większych firm. Często dla szybkiej wyceny sklepu brokerzy używają metody szybkich mnożników, jednak my przestrzegamy przed wyciąganiem z nich szybkich konkluzji. Szacunki tego typu lepiej traktować z ostrożnością.
Przygotowanie oferty
Zapewne z praktyki wiesz, że reklama jest dźwignią handlu. Nie zapominaj o tym przy sprzedaży sklepu! Jako pierwszy krok radzimy przygotować odpowiednie i atrakcyjne materiały, które posłużą Ci do znalezienia nabywcy. Na tej podstawie przygotuj porządną ofertę sprzedaży, którą wykorzystasz w celach marketingowych. Zadbaj o to, by oferta sprzedaży sklepu zawierała wszystkie istotne informacje, które interesują kupujących. Tylko wtedy przyciągniesz duże zainteresowanie i osiągniesz wysoki poziom odpowiedzi na Twoją ofertę. Informacje we wstępnych materiałach sprzedaży sklepu powinny obejmować:
- Szczegółowy opis Twojej działalności, sklepu, asortymentu oraz historię biznesu.
- Informacje dotyczące lokalizacji sklepu na sprzedaż.
- Informacje dotyczące formy prawnej (działalność gospodarcza, spółka) sklepu.
- Informacje dotyczące zatrudnienia oraz czy prowadzisz sklep sam(a), czy też pomaga Ci najbliższa rodzina.
- Informacje dotyczące nieruchomości takie jak powierzchnia sklepu na sprzedaż.
- Informacje finansowe jest to jedna z istotniejszych informacji podczas sprzedaży firmy, ponieważ jest to jeden z ważniejszych czynników, które potencjalni nabywcy będą brać pod uwagę. W końcu kupujący nie szukają zapasów czy nieruchomości, lecz sposobu na zarobienie pieniędzy. Jeśli chcesz naprawdę zwiększyć szanse na szybkie znalezienie nabywcy dla Twojego sklepu, w ofercie podkreśl jakie są profity nabycia Twojego sklepu. Tylko wtedy będziesz w stanie szybko i korzystnie sprzedać sklep.
- W przypadku małych biznesów, gdzie elementy wizualne są bardzo istotne, zdjęcia stanowią jeden z ważniejszych elementów przyciągających uwagę i zainteresowanie nabywców. Zamieść dużo profesjonalnych zdjęć, które przedstawią Twój sklep w pozytywnym świetle.
Dokumentacja sklepu
Oprócz wstępnej oferty, w przypadku sprzedaży sklepu musisz zadbać o zebranie pełnej dokumentacji na potrzeby późniejszej fazy negocjacji i rozmów z potencjalnymi inwestorami. Zacznij od przygotowywania kopii dokumentacji finansowej i prawnej. Zbierz sprawozdania lub równoważne materiały finansowe, które będziesz potrzebował sprzedając sklep. Najlepiej byś zgromadził dane historyczne sięgające 3-5 lat wstecz. Mogą to być bilanse Twojego sklepu, rachunki wyników czy też deklaracje podatkowe. Dla większych sklepów czy biznesów kupujący mogą wymagać audytowanych danych, nie jest to jednak praktyką w przypadku małych biznesów. Jeśli Twój sklep ma rosnące wyniki finansowe, pokaż to wizualnie na atrakcyjnie sporządzonych prezentacjach czy wykresach. Ponadto, przygotuj kopie wszelkich pozwoleń, rejestracji, licencji czy innych dokumentów prawnych związanych z działalnością włącznie z umowami najmu. Oszczędzi to Twój czas na późniejszym etapie i dzięki temu wypadniesz profesjonalnie w oczach nabywcy.
Prowadzenie negocjacji
Właściciele, którzy zdecydowali się nabyć sklep są na ogół mistrzami negocjacji. Jak w każdej sprzedaży, nie zaczynaj od minimalnej ceny, po której zamierzasz sprzedać. Zostaw sobie zawsze miejsce na zejście z ceny. Ponadto, nie zaczynaj rozmowy o cenie, zanim potencjalny nabywca nie zapozna się ze wszystkimi zaletami Twojego sklepu. Rozważ, czy możesz rozłożyć płatności w ratach. Im więcej możliwości zaprezentujesz potencjalnemu nabywcy, tym większa szansa na satysfakcjonujące porozumienie.
Umowa sprzedaży
W projekcie sprzedaży sklepu, do umowy zawsze powinieneś zaangażować prawnika, by nie było żadnych wątpliwości dotyczących przedmiotu sprzedaży i aktywów, które wchodzą w zakres transakcji sprzedaży sklepu jak i warunków płatności i przeniesienia własności. Nigdy nie podpisuj jakichkolwiek dokumentów, które są dla Ciebie niejasne.
Ile czasu zajmie sprzedaż sklepu?
Musisz uzbroić się w cierpliwość. Sprzedaż każdego małego biznesu, w tym sprzedaż sklepu, może trochę zająć. W przypadku transakcji opiewających na mniejsze kwoty, szacunkowo w grę wchodzi od 3-6 miesięcy. W przypadku większych sum, musisz przygotować się na okres od 6-12 miesięcy.
SprzedamBiznes.pl jest internetową platformą profesjonalnych ofert biznesowych, działającą na krajowym rynku począwszy od 2011 roku.
Operatorem serwisu jest firma
Skytech IT Sp. z o.o. w Krakowie.
Ostatnie wpisy
Kluczowe kroki w procesie sprzedaży firmy
Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracy
Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy?
Użyteczne linki
Kontakt z nami
Skytech IT Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 12, 30-701 Kraków