Zobacz również:
"Czarna magia wyceny", czyli jak zrozumieć sprawozdania finansowe Czy wycena firmy to też wycena nieruchomości? Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy? Dobra oferta sprzedaży firmy – jak ją przygotować? Dokumenty niezbędne przy sprzedaży firmy Jak kupić nieruchomość dla branży hotelarsko-gastronomicznej? Jak sprzedać firmę? Profil potencjalnego nabywcy Jak sprzedać restaurację w 90 dni? Jak stworzyć ofertę, która przyciągnie uwagę inwestorów? Jak znaleźć dobrego inwestora lub wspólnika? Jak znaleźć dobrego partnera biznesowego? Jakich błędów unikać przy sprzedaży firmy? Kluczowe kroki w procesie sprzedaży firmy Kupno nieruchomości komercyjnej krok po kroku Metody wyceny, czyli jak wycenić wartość swojego przedsiębiorstwa? Odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części Opodatkowanie przy sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Projekt sprzedaż firmy. Jak zacząć by skończyć z sukcesem? Projekt sprzedaż firmy. Samemu czy z doradcą? Promowanie ogłoszeń na portalu Przewodnik inwestora - jak inwestować w nieruchomości komercyjne pod wynajem? Rozważam sprzedaż firmy, co powinienem wiedzieć? Sprzedaż firmy w formie spółki komandytowej (sp. k.) a skutki podatkowe Sprzedaż jednoosobowej działalności gospodarczej krok po kroku Sprzedaż sklepu - jak na tym zyskać i na co uważać? Sprzedaż udziałów lub akcji w spółce kapitałowej a podatki Sukcesja jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci właściciela Techniki negocjacji, czyli jak przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży firmy Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracy
Czego nie mówić podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem?
12 lipca 2023

Czego nie mówić podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem?

Czasem nawet najlepiej zapowiadająca się współpraca może nie dojść do skutku. Na horyzoncie pojawia się osoba, która mogłaby zostać Twoim wspólnikiem, jest zainteresowana inwestycją w Twoją firmę, ale na etapie rozmów rezygnuje?

Jak przygotować się do rozmowy z potencjalnym inwestorem i przede wszystkim, czego unikać podczas takiego spotkania?


Musisz pamiętać, że dla inwestora Twoja propozycja jest po prostu okazją biznesową. Twoim zadaniem jest przekonanie go do tej okazji i zapewnienie, że nie straci swoich pieniędzy. Dlatego podczas przygotowań do rozmowy z potencjalnym inwestorem skorzystaj z poniższych wskazówek.

Wcześniejsze przygotowanie do rozmowy pomoże Ci poczuć się pewniej i lepiej przedstawić swoją ofertę potencjalnemu inwestorowi. Wbrew pozorom, poświęcenie czasu na rzetelne przygotowanie się do spotkania pozwoli zaoszczędzić czas Twój i Twojego potencjalnego inwestora.

Czego unikać podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem? Co zmniejsza Twoje szanse na zdobycie inwestora?

Niewystarczająca wiedza na temat rozmówcy


Spotkanie z potencjalnym inwestorem to spotkanie biznesowe. Wszystkim zależy, aby odbyło się sprawnie i w możliwie jak najkrótszym czasie. Dlatego przed rozmową z potencjalnym inwestorem musisz zebrać jak najwięcej informacji na jego temat. Nie marnuj czasu swojego rozmówcy i nie mów mu o rzeczach, które są oczywiste w jego branży. Oprócz straty czasu dodatkowo pokazujesz, że nie wiesz, z kim prowadzisz rozmowy.

Brak konkretów


Przed rozmową przygotuj sobie wszystkie informacje, które chcesz przekazać potencjalnemu inwestorowi. Możesz przygotować prezentację, w której zawrzesz wszystkie najważniejsze informacje na temat swojego pomysłu. Operuj konkretami. Jeśli masz udokumentowane wyniki sprzedaży, dowody zainteresowania, to koniecznie przedstaw je rozmówcy. Jeśli jeszcze nie możesz się pochwalić wynikami, to przygotuj dokładną analizę rynkową, którą udowodnisz, że Twój pomysł ma przyszłość. Udowodnij potencjalnemu inwestorowi, że masz plan i doskonale wiesz, co robić, aby ten plan się powiódł.

Brak informacji na temat przewidywanych zysków i strat


Twój inwestor chce zarobić, to oczywiste. A Ty musisz mu udowodnić, że rzeczywiście tak się stanie. Przedstaw mu przewidywane zyski wraz z informacją, kiedy się ich spodziewasz. Poinformuj go również o potencjalnym ryzyku. Ukrywanie takich informacji może odebrać Ci wiarygodność w oczach rozmówcy.

Krytyka konkurencji


Jeśli masz konkurencję w swojej branży – nie ukrywaj tego. Potencjalny inwestor z pewnością również przeprowadzi rozeznanie na rynku i dowie się o konkurencji. Przygotuj analizę działań konkurencji. To pokaże, że znasz rynek i jesteś przygotowany do działania. Niemniej nie próbuj poprawiać swojego wizerunku poprzez oczernianie swojej konkurencji. To nieeleganckie i nieprofesjonalne działanie, które zdecydowanie nie zwiększa zaufania do Ciebie i Twojego pomysłu. W dodatku w ten sposób pokazujesz, że nie jesteś dojrzałym przedsiębiorcą.

Udawanie kogoś innego


Potencjalny inwestor podczas podejmowania decyzji o zainwestowaniu w Twój pomysł równocześnie decyduje się na często wieloletnią współpracę z Tobą. Przedstaw mu siebie i swój zespół od jak najlepszej strony, ale nie udawajcie kogoś, kim nie jesteście. Wszelkie gierki prędzej czy później wyjdą na jaw, a wtedy pozostanie niesmak. Pokaż swoje mocne strony, pochwal się swoim doświadczeniem, jeśli takowe posiadasz i przekonaj potencjalnego inwestora, że warto ci zaufać.

Wcześniejsi rozmówcy i poprzednie odmowy


Niepytany nie chwal się wcześniejszymi rozmowami z innymi potencjalnymi inwestorami. Kategorycznie nie krytykuj ich decyzji o niezainwestowaniu w Twój pomysł. Po pierwsze takie zachowanie może obudzić w potencjalnym inwestorze wątpliwości co do Twojego pomysłu. W końcu, gdyby był taki wspaniały, to czy inni również nie powinni się na nim poznać? Poza tym podobnie jak w sytuacji z omawianiem konkurencji rynkowej – wyśmiewanie i krytykowanie w ten sposób jest niedojrzałe i nie budzi zaufania.

Ukrywanie ryzyka


Jeśli z Twoim przedsięwzięciem wiąże się konkretne i możliwe do przewidzenia ryzyko, to nie możesz go ukrywać przed potencjalnym inwestorem. Jakie to może być ryzyko? Na przykład duże wahania cen produktów, których potrzebujesz w swoim projekcie, kontrakty z potencjalnymi klientami zawierające kary umowne. Oceń racjonalnie skalę ryzyka i poinformuj o niej inwestora.

Brak przygotowania


W Internecie znajdziesz wiele artykułów zbierających pytania, jakich można się spodziewać od potencjalnego inwestora. Zapoznaj się z nimi i przygotuj odpowiedzi. Nie chodzi o to, żeby uczyć się na pamięć wymyślonego skryptu rozmowy, ale żeby nie dać się zaskoczyć pytaniem, które jest dość łatwe do przewidzenia.

Podsumowanie


Jak widzisz, większość tych wskazówek jest dość uniwersalna i wiele z nich możesz wykorzystać zarówno w sferze biznesowej, jak i prywatnej. Przed rozmową z potencjalnym inwestorem przygotuj się jak najlepiej i po prostu bądź uczciwy. Zaprezentuj się jako godny zaufania przedsiębiorca. Ukrywanie informacji czy mówienie nieprawdziwych rzeczy z pewnością nie przekona do Ciebie osoby, która poważnie traktuje biznes i swoje finanse.


Jeżeli szukasz rzetelnej i kompetentnej pomocy, i potrzebujesz wsparcia w temacie doradztwa biznesowego, możesz zwrócić się do nas. Posiadamy wykwalifikowaną kadrę doradców, którzy pomogą Ci na każdym etapie procesu sprzedaży-kupna firmy. Więcej informacji oraz zakres naszych usług znajdziesz tutaj.
Autor: SprzedamBiznes.pl
globalbroker.biz

SprzedamBiznes.pl jest internetową platformą profesjonalnych ofert biznesowych, działającą na krajowym rynku począwszy od 2011 roku.

Operatorem serwisu jest firma
Skytech IT Sp. z o.o. w Krakowie.

Kontakt z nami

Skytech IT Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 12/hubraum
30-701 Kraków