Zobacz również:
"Czarna magia wyceny", czyli jak zrozumieć sprawozdania finansowe Czego nie mówić podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem? Czy wycena firmy to też wycena nieruchomości? Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy? Dobra oferta sprzedaży firmy – jak ją przygotować? Dokumenty niezbędne przy sprzedaży firmy Jak kupić nieruchomość dla branży hotelarsko-gastronomicznej? Jak sprzedać firmę? Profil potencjalnego nabywcy Jak sprzedać restaurację w 90 dni? Jak stworzyć ofertę, która przyciągnie uwagę inwestorów? Jak znaleźć dobrego inwestora lub wspólnika? Jak znaleźć dobrego partnera biznesowego? Jakich błędów unikać przy sprzedaży firmy? Kluczowe kroki w procesie sprzedaży firmy Kupno nieruchomości komercyjnej krok po kroku Metody wyceny, czyli jak wycenić wartość swojego przedsiębiorstwa? Odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części Opodatkowanie przy sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Projekt sprzedaż firmy. Jak zacząć by skończyć z sukcesem? Projekt sprzedaż firmy. Samemu czy z doradcą? Promowanie ogłoszeń na portalu Przewodnik inwestora - jak inwestować w nieruchomości komercyjne pod wynajem? Sprzedaż firmy w formie spółki komandytowej (sp. k.) a skutki podatkowe Sprzedaż jednoosobowej działalności gospodarczej krok po kroku Sprzedaż sklepu - jak na tym zyskać i na co uważać? Sprzedaż udziałów lub akcji w spółce kapitałowej a podatki Sukcesja jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci właściciela Techniki negocjacji, czyli jak przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży firmy Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracy
Rozważam sprzedaż firmy, co powinienem wiedzieć?
19 marca 2018

Rozważam sprzedaż firmy, co powinienem wiedzieć?

Decyzja o sprzedaży firmy jest jednym z ważniejszych kroków w życiu. Tworząc ten artykuł chcieliśmy pomóc Ci w podjęciu tej jakże trudnej decyzji i przygotowaliśmy kilka punktów, o których powinieneś pamiętać.

Najważniejsze punkty sprzedaży firmy


Zastanów się, czy samodzielnie chcesz sprzedać firmę

Zastanów się, czy chcesz samodzielnie spróbować sprzedać firmę. Alternatywnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług doradcy lub maklera firmowego. Jest to wygodne, aczkolwiek bardzo kosztowne rozwiązanie, które w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw może być nieopłacalne. Zawsze możesz rozpocząć od prostszego rozwiązania, czyli zamieścić ogłoszenie na profesjonalnym portalu. W ten sposób możesz szybko dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych kupców.

Ustal obiektywną wartość przedsiębiorstwa

Oszacuj przedział wartości Twojego przedsiębiorstwa. Zanim nastawisz się na konkretną kwotę, postaraj się obiektywnie przeanalizować kondycję firmy. Pamiętaj, że swoją opinię powinieneś poprzeć przekonywującą argumentacją i na ich pokrycie dysponować odpowiednią dokumentacją. W ten sposób stworzysz współmierną wizję firmy, którą będzie Ci łatwiej przedstawić potencjalnym kupcom.

Przygotuj się i firmę na okres sprzedaży

Zgromadź dokumenty, które mogą okazać się przydatne przy sprzedaży firmy, tak by znajdowały się gotowe pod ręką i mogły być przedłożone na każde życzenie kupującego. W ten sposób zabezpieczysz się na okres prowadzenia negocjacji, pokażesz swój profesjonalizm i zyskasz zaufanie. Dokładne przygotowanie zawsze jest dobrze odbierane przez kupujących, dodatkowo daje Ci większe poczucie pewności, które jest bardzo ważne podczas negocjacji.

Postaw się w roli krytycznego inwestora

Postaraj się wymienić słabe punkty Twojego przedsiębiorstwa. Kupujący może Ci podać przeróżne obiekcje, dlatego też warto być na nie przygotowanym. W takiej sytuacji ważne jest nie dać się zbić z pantałyku i wiedzieć w jaki w jaki sposób spokojnie, ale stanowczo odeprzeć obiekcje.

Przydatne cechy


Zachowaj elastyczność

Opracuj taktyki negocjacji. Pamiętaj, że każdy kupiec jest inny. Z jednej strony warto podejść do negocjacji dokładnie wiedząc, co się chce osiągnąć, jednak z drugiej strony nie należy zapominać o elastyczności prowadzenia rozmów. Skoncentruj się na celach, które podzielasz z kupującym. Jeżeli narzucisz sztywne warunki, wtedy jest małe prawdopodobieństwo, że dojdziecie do satysfakcjonującego kompromisu.

Cierpliwie analizuj postępy

Zachowaj cierpliwość i rozwagę. Analizuj każdą odbytą rozmowę, na tej podstawie możesz wywnioskować jakie są oczekiwania Twoich kupców i postarać się przygotować propozycję, która będzie spełniać ich oczekiwania. Nie daj się zwieść, zimna krew i rozsądek będzie Twoim atutem.

Bądź uważny aż do samej finalizacji

Bądź uważny do samego końca. Nawet, jeżeli negocjacje zmierzają w dobrym kierunku i wszystko wskazuje na to, że dobiliście targu, pozostań realistą! Poczekaj aż podpiszesz umowę sprzedaży a wynegocjowana stawka trafi na Twoje konto. Dopiero teraz możesz otworzyć szampana i spokojnie cieszyć się z sukcesu!

Autor: SprzedamBiznes.pl
globalbroker.biz

SprzedamBiznes.pl jest internetową platformą profesjonalnych ofert biznesowych, działającą na krajowym rynku począwszy od 2011 roku.

Operatorem serwisu jest firma
Skytech IT Sp. z o.o. w Krakowie.

Kontakt z nami

Skytech IT Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 12, 30-701 Kraków