Zobacz również:
"Czarna magia wyceny", czyli jak zrozumieć sprawozdania finansowe Czego nie mówić podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem? Czy wycena firmy to też wycena nieruchomości? Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy? Dobra oferta sprzedaży firmy – jak ją przygotować? Dokumenty niezbędne przy sprzedaży firmy Jak kupić nieruchomość dla branży hotelarsko-gastronomicznej? Jak sprzedać restaurację w 90 dni? Jak stworzyć ofertę, która przyciągnie uwagę inwestorów? Jak znaleźć dobrego inwestora lub wspólnika? Jak znaleźć dobrego partnera biznesowego? Jakich błędów unikać przy sprzedaży firmy? Kupno nieruchomości komercyjnej krok po kroku Metody wyceny, czyli jak wycenić wartość swojego przedsiębiorstwa? Odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części Opodatkowanie przy sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Projekt sprzedaż firmy. Jak zacząć by skończyć z sukcesem? Projekt sprzedaż firmy. Samemu czy z doradcą? Promowanie ogłoszeń na portalu Przewodnik inwestora - jak inwestować w nieruchomości komercyjne pod wynajem? Rozważam sprzedaż firmy, co powinienem wiedzieć? Sprzedaż firmy w formie spółki komandytowej (sp. k.) a skutki podatkowe Sprzedaż jednoosobowej działalności gospodarczej krok po kroku Sprzedaż sklepu - jak na tym zyskać i na co uważać? Sprzedaż udziałów lub akcji w spółce kapitałowej a podatki Sukcesja jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci właściciela Techniki negocjacji, czyli jak przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży firmy Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracy
Jak sprzedać firmę? Profil potencjalnego nabywcy
18 września 2018

Jak sprzedać firmę? Profil potencjalnego nabywcy

Jeśli podjąłeś decyzję o sprzedaży firmy, musisz być świadomy, że podjąłeś decyzję dotyczącą czegoś, co może być najtrudniejszym projektem w Twoim życiu. Dlatego też przygotowaliśmy dla Ciebie ten artykuł, aby przekazać Ci kilka wskazówek i tym samym pomóc Ci w tym wymagającym przedsięwzięciu.

Jak skutecznie sprzedać firmę?


Niestety nie ma jednej odpowiedzi na pytanie jak skutecznie sprzedać firmę. Słowo firma w tym kontekście ma wiele znaczeń i może oznaczać firmę produkcyjną, usługową, hotel czy restaurację, sklep stacjonarny lub biznes internetowy. Może to być również jednoosobowa działalność gospodarcza, ale i organizacja zatrudniająca 15 000 osób. Zatem należy mieć na uwadze, że każdy rodzaj biznesu będzie wymagał indywidualnego podejścia.

Określając optymalną drogę sprzedaży firmy wpierw należy przemyśleć następujące kwestie:

  • Czy moja firma jest sprzedawalna?
  • Jaki jest charakter i rodzaj działalności mojej firmy?
  • Jaki jest profil potencjalnego nabywcy?
  • Czy podjąć się sprzedaży na własną rękę czy zasięgnąć pomocy u profesjonalisty?
  • Jak wycenić biznes na sprzedaż?

Trudności przy sprzedaży


Główną trudnością w sprzedaży firm jest to, że rynek sprzedaży przedsiębiorstw jest rynkiem o niskiej efektywności. Mimo dużej ilości potencjalnych kupców, znalezienie odpowiedniego nabywcy oraz przeprowadzenie transakcji może okazać się bardzo czasochłonne i wymagające. Z tego powodu jest absolutnie konieczne odpowiednie przygotowanie do sprzedaży firmy.

Tworzenie profili


Kto kupuje firmy? Mogą to być zarówno osoby fizyczne jak i organizacje. Jeśli chodzi o organizacje, mogą to być inwestorzy finansowi lub inwestorzy branżowi. Pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać to sprofilowanie potencjalnego nabywcy. Metoda sprzedaży biznesu może być różna dla różnych nabywców.

Przykładowe profile nabywcy:

  • Mikrobiznesy, sklepy, supermarket, restauracje, małe zakłady produkcyjne, usługi. Z nielicznymi wyjątkami – dla tego typu biznesów, potencjalny nabywca będzie najprawdopodobniej osobą fizyczną. W takiej sytuacji możesz poszukiwać nabywcy samemu lub z pomocą brokera biznesowego.
  • Średniej wielkości firmy zatrudniające 20-50 osób. W większości przypadków potencjalnym kupującym będzie lokalny inwestor branżowy lub finansowy. W pewnych przypadkach kupującymi firmę mogą być zamożne osoby fizyczne. Jeśli nie jesteś biznesem niszowym jest mało prawdopodobne, by Twoja firma mogła stanowić przedmiot zainteresowania inwestora zagranicznego.
  • Większe firmy z estymowanym poziomem obrotu €20m+. W takiej sytuacji warto poszerzyć swoje poszukiwania o potencjalnych nabywców zagranicznych. W tym przypadku bardzo opłacalne będzie stworzenie oferty o profilu międzynarodowym.

Przykładowe profile inwestorów:

  • Inwestorzy private equity / inwestorzy finansowi. W zdecydowanej większości przypadków będą wymagali minimalnej wartości inwestycji €5m-€10m+.
  • Inwestorzy zagraniczni. W większości przypadków ta możliwość jest otwarta dla większych firm. Wyjątkiem są mniejsze firmy niszowe posiadające czołową pozycję rynkową w swoim obszarze działalności.

Czemu u nas?


SprzedamBiznes.pl, czyli profesjonalna platforma sprzedaży firm działająca w 14 krajach.

  • Jesteśmy profesjonalną platformą sprzedaży firm. Oferujemy rozwiązania w zakresie efektywnej sprzedaży firm.
  • Umożliwiamy publikację oferty w pakiecie Próbnym, Standard i Biznes.
  • Oferujemy narzędzia promocyjne dla zwiększenia poziomu i ilości odpowiedzi na Twoją ofertę – promowanie na liście ofert oraz promocja na stronie głównej, odświeżanie oferty oraz publikacja oferty w newsletterze.
  • Oferujemy ofertę międzynarodową z widzialnością w następujących krajach: Polska, Republika Czeska, Austria, Niemcy, Brazylia, Portugalia, Słowacja, Rosja.
Autor: SprzedamBiznes.pl
globalbroker.biz

SprzedamBiznes.pl jest internetową platformą profesjonalnych ofert biznesowych, działającą na krajowym rynku począwszy od 2011 roku.

Operatorem serwisu jest firma
Skytech IT Sp. z o.o. w Krakowie.

Kontakt z nami

Skytech IT Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 12, 30-701 Kraków