Zobacz również:
"Czarna magia wyceny", czyli jak zrozumieć sprawozdania finansowe Czego nie mówić podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem? Czy wycena firmy to też wycena nieruchomości? Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy? Dobra oferta sprzedaży firmy – jak ją przygotować? Dokumenty niezbędne przy sprzedaży firmy Jak kupić nieruchomość dla branży hotelarsko-gastronomicznej? Jak sprzedać firmę? Profil potencjalnego nabywcy Jak sprzedać restaurację w 90 dni? Jak stworzyć ofertę, która przyciągnie uwagę inwestorów? Jak znaleźć dobrego inwestora lub wspólnika? Jakich błędów unikać przy sprzedaży firmy? Kluczowe kroki w procesie sprzedaży firmy Kupno nieruchomości komercyjnej krok po kroku Metody wyceny, czyli jak wycenić wartość swojego przedsiębiorstwa? Odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części Opodatkowanie przy sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Projekt sprzedaż firmy. Jak zacząć by skończyć z sukcesem? Projekt sprzedaż firmy. Samemu czy z doradcą? Promowanie ogłoszeń na portalu Przewodnik inwestora - jak inwestować w nieruchomości komercyjne pod wynajem? Rozważam sprzedaż firmy, co powinienem wiedzieć? Sprzedaż firmy w formie spółki komandytowej (sp. k.) a skutki podatkowe Sprzedaż jednoosobowej działalności gospodarczej krok po kroku Sprzedaż sklepu - jak na tym zyskać i na co uważać? Sprzedaż udziałów lub akcji w spółce kapitałowej a podatki Sukcesja jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci właściciela Techniki negocjacji, czyli jak przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży firmy Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracyCo decyduje o tym, czy firma poradzi sobie na rynku? Jej właściciele. W 2018 roku w Polsce otwarto niemal 33 tysiące spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, a ponad 9 tysięcy zamknięto. Nie brzmi zachęcająco, prawda? Z tego artykułu dowiesz się, jak znaleźć partnera, z którym ryzyko, że Twój biznes kiedykolwiek trafi do tej drugiej grupy, znacznie spadnie.
Jakiego wspólnika szukam?
To podstawowe pytanie. I tylko z pozoru proste. Dlatego na wstępie dokładnie przemyśl jakie cechy charakteru u partnera będą dla Ciebie istotne. Dzięki temu poszukiwania będą krótsze oraz efektywniejsze.
Aby dodatkowo ułatwić Ci poszukiwania przedstawiamy cechy, mogą być istotne u wspólnika idealnego:
Zastanów się, jakie umiejętności są kluczowe dla rozwijania Twojego biznesu i w jakiej dziedzinie Ty jesteś kompetentny. Szukaj wspólnika ze zdolnościami uzupełniającymi Twoje, aby każdy z Was mógł zająć się innym obszarem w firmie. Pozwoli to na sprawniejsze zarządzanie biznesem, szybsze podejmowanie decyzji (np. dzięki bezpośredniemu przepływowi informacji do osoby decyzyjnej) i ograniczenie początkowych kosztów (wspólnie posiadacie większy zakres kompetencji, co eliminuje konieczność zatrudnienia dodatkowych osób wykwalifikowanych w niepokrytych przez Wasze umiejętności dziedzinach).
Takie podejście ma jeszcze jedną zaletę. Jeżeli będziecie w przyszłości szukali inwestorów, w ich oczach znacznie większą wartość i potencjał ma dwuosobowy zespół wspólników o odmiennych kompetencjach (np. w finansach i sprzedaży), ponieważ taka współpraca jest obarczona mniejszym ryzykiem niepowodzenia. Dzięki różnorodności, Wasze doświadczenie jest znacznie bogatsze, dotyczy szerszego obszaru biznesowego i pozwoli efektywniej radzić sobie z różnymi problemami.
Zdecydowana większość firm nie przynosi zysków od pierwszego miesiąca, a rozwijanie biznesu zajmuje znacznie więcej niż etatowe 160 godzin. Czy Twój wspólnik jest przygotowany finansowo na pracę bez wynagrodzenia - gdyby tego wymagała Wasza sytuacja? Czy ma oszczędności, które pozwolą mu odpowiednio zaangażować się w firmowe działania?
Ile czasu jest gotów przeznaczyć na pracę? Czy ma jakieś inne zobowiązania, a jeżeli tak, jak wpłyną one na jego dyspozycyjność?
To zupełna podstawa, jednak czasami nadal jest bagatelizowana i kończy się przysłowiowym “rzutem oka na CV”, które w zasadzie niewiele Ci powie. Dlatego nie popełniaj tego błędu, poświęć czas na rozmowę z kandydatem na przyszłego wspólnika i poznaj jego doświadczenie zawodowe: jakie stanowiska zajmował, jak długo i jaki miał zakres obowiązków. Nie bój się dopytywać o jego odczucia, preferencje, popełnione błędy i wyniesione nauki.
Dodatkowo możesz porozmawiać z jego współpracownikami, podwładnymi i przełożonymi, aby poznać opinię o nim jako pracowniku oraz szefie. Dowiesz się, jak wywiązywał się ze swoich obowiązków i za co był ceniony. To ważne informacje, jeżeli szukasz człowieka, z którym masz blisko współpracować przez minimum kilka kolejnych lat.
Gdzie znaleźć wspólnika?
Wydarzenia biznesowe
Ich zaletą jest możliwość poznania osoby twarzą w twarz. Nawet kilka minut rozmowy pozwoli wstępnie sprawdzić, czy dobrze się dogadujecie. Popularne, ogólnopolskie wydarzenia biznesowe to np. Wolves Summit, Infoshare czy Pipeline Summit.
InternetMedia społecznościowe (grupy na Facebooku, np. Szukam wspólnika biznesowego czy Szukam Inwestora/Inwestycji), portale branżowe - wybór zależy od oczekiwanych kompetencji, czy dedykowane poszukiwaniom wspólników strony internetowe.
Krąg znajomych/rodzinaMożesz znaleźć wspólnika wśród osób, które znasz lub zapytać o polecenia znajomych.
Szkolenia branżoweWybierz się na zaawansowane warsztaty z dziedziny, w której szukasz wspólnika. Poznasz tam doświadczone osoby zainteresowane rozwojem swoich kompetencji, a to już dobry filtr wstępny.
Jak rozpocząć współpracę?
Jeżeli znalazłeś kandydata, którego widzisz w roli partnera biznesowego, czas na przedsmak właściwej współpracy, czyli działania sprawdzające Waszą kompatybilność. Pośpiech i emocje to najgorsi doradcy, dlatego zanim podpiszesz umowę, upewnij się w swoim wyborze. Jak? Już zdradzamy.
Sprawdź spójność planów zawodowychCzyli plan na następne 5, 10 i 15 lat. Może okazać się, że Twój potencjalny wspólnik chciałby intensywnie rozwijać firmę przez kolejnych 5 lat, a potem sprzedać udziały i wyjechać z rodziną na Bali.
Brzmi nieźle? Niekoniecznie, jeżeli dla Ciebie firma to projekt na następne 20 lat. Oczywiście po 5 latach możesz odkupić udziały wspólnika i prowadzić biznes sam/znaleźć innego partnera, jednak musisz o tym wiedzieć, a przede wszystkim świadomie zdecydować się na możliwość takiego rozwoju wydarzeń.
Deklaracje są łatwe. Działania trudniejsze. Dlatego zanim zdecydujesz się na prowadzenie z kimś biznesu, przetestuj współpracę na mniejszym projekcie w wymiarze np. 100 godzin.
2-3 tygodnie wystarczą, by zweryfikować zaangażowanie, nastawienie i konsekwencję w działaniu. Sprawdzisz również, jak pracuje Ci się z daną osobą, czy potraficie dojść do kompromisu oraz podejmować razem decyzje.
Jeżeli test zaangażowania wyjdzie na 5+, możesz przejść do sedna sprawy. Jednak nic “na słowo”. Podpiszcie NDA (non-disclosure agreement) - dokument, który zobowiązuje do zachowania poufności na temat wszelkich przekazanych danych o niejawnym charakterze (know-how, materiały marketingowe, strategia biznesowa) pod groźbą kary finansowej.
NDA zabezpieczy Cię przed rozpowszechnianiem i wykorzystywaniem informacji przez potencjalnego wspólnika. Jest to naturalny krok i żadna ze stron nie powinna wnosić sprzeciwu.Nie pobieraj szablonu umowy z internetu, lecz zwróć się do prawnika, który przygotuje dokument dostosowany do Twoich indywidualnych potrzeb i wymagań.
Po podpisaniu NDA możesz bezpiecznie wtajemniczyć partnera w plany biznesowe i strategię firmy. Zestaw swoje założenia z jego wizją, jasno zdefiniujcie cele, jakie chcielibyście zrealizować w perspektywie kolejnych miesięcy i lat.
NDA zabezpieczy Cię przed rozpowszechnianiem i wykorzystywaniem informacji przez potencjalnego wspólnika. Jest to naturalny krok i żadna ze stron nie powinna wnosić sprzeciwu.Nie pobieraj szablonu umowy z internetu, lecz zwróć się do prawnika, który przygotuje dokument dostosowany do Twoich indywidualnych potrzeb i wymagań.
Ustalcie zasady prowadzenia firmy
Jesteś już krok od podjęcia współpracy ze wspólnikiem. Czas więc na ustalenie konkretnych zasad. Pamiętaj, że nie ma tu miejsca na subtelności i dżentelmeńskie zasady zabraniające podejmowania rozmów o pieniądzach. Im szybciej przełamiesz temat “tabu” uchronisz się przed wyrzutami i konfliktem w przyszłości.
UdziałyPierwszą kwestią do omówienia są udziały. Jaki podział zastosujecie i dlaczego?
Możecie wykorzystać np. metodę “Slicing The Pie”, którą uznaje się za uniwersalny i sprawiedliwy model podziału kapitału w początkowej fazie działalności. To płynny system przydzielenia udziałów w zależności od wnoszonej do firmy wartości, w przeciwieństwie do tradycyjnego modelu, który bazuje na stałych udziałach (np. 50% dla Ciebie i 50% dla wspólnika).
Następnie zdecydujcie o wysokości wypłacanych pensji, ile % zysków przeznaczycie na budowanie poduszki finansowej firmy, a ile będziecie reinwestować. Jasne sprecyzowanie tych kwestii to absolutna podstawa sprawnej, długofalowej i bezpiecznej współpracy.
Przed nawiązaniem współpracy należy również omówić czarne scenariusze zdarzeń i strategie działania w przypadku sytuacji kryzysowych, takich jak:
Podział zadań i obowiązków powinien bazować na posiadanych umiejętnościach. Ustalcie kto, kiedy i w jakich kwestiach ma decydujący głos. Jakich wyborów dokonujecie wspólnie, a w jakich przypadkach wystarczy decyzja tylko jednego z Was?
- Brak zysków przez okres dłuższy niż zakładaliście
- Śmierć lub choroba jednego z Was
- Zmiana planów zawodowych
- Odmienne wizje rozwoju firmy
- Odejście z firmy jednego z Was
- Utrata strategicznego klienta
W rzeczywistości dopiero przejście przez wszystkie powyższe etapy umożliwia podjęcie świadomej decyzji o podpisaniu (lub nie) umowy ze wspólnikiem. Długa droga? Owszem. Jeżeli jednak naprawdę zależy Ci na znalezieniu osoby, która stanie się Twoim zaufanym partnerem, odradzamy obierania ścieżek na skróty. Biznes tworzy się z ludźmi. Wybierz więc odpowiednich.
SprzedamBiznes.pl jest internetową platformą profesjonalnych ofert biznesowych, działającą na krajowym rynku począwszy od 2011 roku.
Operatorem serwisu jest firma
Skytech IT Sp. z o.o. w Krakowie.
Ostatnie wpisy
Kluczowe kroki w procesie sprzedaży firmy
Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracy
Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy?
Użyteczne linki
Kontakt z nami
Skytech IT Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 12/hubraum
30-701 Kraków