Sprzedam sklep. Jak to dobrze zrobić?

Sprzedam sklep to nie jest łatwy projekt.

Chcesz sprzedać sklep. Sklep jest typem biznesu, gdzie najczęściej nabywcę będziesz poszukiwał samemu. Z definicji, jeśli nie mówimy o sprzedaży większych sklepów, jest to biznes o charakterze lokalnym. Zamieść oferty sklepu na sprzedaż w czasopismach fachowych i branżowych, lokalnych publikacjach biznesowych na portalach internetowych, portalach społecznościowych. Możesz również poinformować kolegów, znajomych i klientów jak i dostawców czy znajomych, że masz sklep na sprzedaż. Nie ignoruj również konkurentów, mogą być zainteresowani przejęciem czy kupnem podobnych sklepów dla budowy małej czy większej sieci. Jak w przypadku każdego innego małego biznesu na , w przypadku sklepu na sprzedaż musisz się odpowiednio przygotować. Upewnij się, że sklep na sprzedaż wygląda profesjonalnie, czysto, schludnie, zanim zaprosisz kogoś na wizje lokalną czy rozmowy w sprawie sprzedaży.


sprzedam sklep. Jak skutecznie sprzedać sklep?

Sprzedam sklep. kwestie wyceny sklepu na sprzedaż.

Wycena sklepu na sprzedaż podlega takim samym zasadom jak innych małych biznesów. Należy pamiętać, że należy kompleksowo spojrzeć na wartość od strony majątku jak i od strony dochodowej. Właściwa dla małych biznesów metodologia wyceny od strony dochodowej to metoda mnożnika dochodów rozporządzalnych sprzedającego, rzadziej metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, częściej adekwatna w przypadku sprzedaży większych firm. Dobre materiały dotyczące wyceny firm, w tym sklepów na sprzedaż znajdziesz tutaj. Często przez brokerów biznesowych dla szybkiej wyceny sklepu na sprzedaż są używane są szybkie mnożniki. Przestrzegamy przed takimi zasadami co do wyciągania szybkich konkluzji, podajemy kilka dla przykładu poniżej, lepiej jednak traktować tergo rodzaju szacunki na potrzeby sprzedaży sklepu z ostrożnością.

Sprzedam sklep. Dokumentacja dla sprzedaży sklepu.

Jest przysłowie, że reklama jest dźwignią handlu. To samo stosuje się do sprzedaży sklepów. Pierwszy krok jeśli chcesz sprzedać sklep to przygotowanie odpowiednich i atrakcyjnych materiałów dla znalezienia nabywcy. Zanim zabierzesz się za sprzedaż sklepu przygotuj porządną ofertę sprzedaży, którą wykorzystasz w celach marketingowych. Zadbaj o to, by oferta sprzedaży sklepu zawierała wszystkie istotne informacje, które interesują kupujących. Tylko wtedy przyciągniesz duże zainteresowanie i wysoki poziom odpowiedzi na Twoją ofertę sprzedaży sklepu. Informacje we wstępnych materiałach sprzedaży sklepu powinny obejmować:

  • Szczegółowy opis Twojej działalności Twojego sklepu na sprzedaż, produkty, asortyment historia.
  • Informacje dotyczące lokalizacji sklepu na sprzedaż.
  • Informacje dotyczące formy prawnej (działalność gospodarcza, spółka) Twojego sklepu na sprzedaż jak i informacje dotyczące zatrudnienia, czy prowadzisz sklep sam(a) czy też pomaga Ci najbliższa rodzina.
  • Informacje dotyczące nieruchomości, dobrze jest podać szczegóły dotyczące powierzchni sklepu na sprzedaż.
  • Informacje finansowe – bardzo ważne w projekcie sprzedam sklep – kupujący nie szukają zapasów, nieruchomości lecz zarabiania pieniędzy. Jeśli chcesz naprawdę zwiększyć szanse na szybkie znalezienie nabywcy dla Twojego sklepu na sprzedaż, to skup się w swojej ofercie na zdolności do zarabiania pieniędzy. Tylko wtedy szybko i za dobre pieniądze, będziesz w stanie sprzedać sklep.
  • Zdjęcia – w przypadku małych biznesów, gdzie elementy wizualne są bardzo istotne (do takich należy sklep na sprzedaż) – jest to jeden z ważniejszych elementów dla przyciągnięcia uwagi i zainteresowania. Zamieść dużo zdjęć Twojego sklepu na sprzedaż. Im więcej tym lepiej.

Zobacz więcej ogólnych wskazówek dotyczących przygotowywania atrakcyjnych ofert . Mają one również zastosowanie przy sprzedaży sklepu.

Ponadto, oprócz wstępnej oferty w przypadku sprzedaży sklepu musisz zadbać o zebranie dokumentacji sklepu na sprzedaż na potrzeby późniejszej fazy negocjacji i rozmów z potencjalnymi inwestorami. Zacznij od zebrania i przygotowywania kopii dokumentacji finansowej i prawnej na potrzeby sprzedaży sklepu. Zbierz sprawozdania lub równoważne materiały finansowe, które będziesz potrzebował sprzedając sklep. Najlepiej byś miał dane historyczne za ostatnie 3-5 lat. Mogą to być bilanse Twojego sklepu na sprzedaż, rachunki wyników, deklaracje podatkowe. Dla większych sklepów czy biznesów kupujący mogą wymagać audytowanych danych, nie jest to jednak praktyką przy małych biznesów. Jeśli Twój sklep, który chcesz sprzedać ma rosnące wyniki finansowe, pokaż to wizualnie na atrakcyjnie sporządzonych prezentacjach czy wykresach. Ponadto, przygotuj kopie wszelkich pozwoleń, rejestracji, licencji czy innych dokumentów prawnych związanych z działalnością włącznie z umowami najmu. Oszczędzi to Twój czas na późniejszym etapie i ponadto stworzysz profesjonalne wrażenie. Kupujący sklep lubią profesjonalizm.

Sprzedam sklep. Negocjacje.

Właściciele, którzy zdecydowali się sprzedać sklep są na ogół są mistrzami negocjacji. Jak w każdej sprzedaży, nie zaczynaj od minimalnej ceny, po której zamierzasz sprzedać. Zostaw sobie zawsze miejsce na negocjacje. Ponadto, nie zaczynaj rozmowy o cenie, zanim potencjalny nabywca nie zapozna się ze wszystkimi zaletami Twojego sklepu na sprzedaż. Rozważ, czy możesz również rozłożyć płatności w ratach. Im więcej możliwości zaprezentujesz potencjalnemu nabywcy, tym większa szansa na satysfakcjonujące porozumienie.

Umowa sprzedaży sklepu.

W projekcie sprzedaży sklepu, do umowy zawsze powinieneś zaangażować prawnika, by nie było żadnych wątpliwości dotyczących przedmiotu sprzedaży i aktywów, które wchodzą w zakres transakcji sprzedaży sklepu jak i warunków płatności i przeniesienia własności. Nigdy nie podpisuj jakichkolwiek dokumentów dotyczących sprzedaży sklepu, które są dla Ciebie niejasne.

Sprzedam sklep - Ile czasu potrzebuję na sprzedaż sklepu?

Musisz uzbroić się w cierpliwość. Sprzedaż każdego małego biznesu, w tym sprzedaż sklepu zajmuje czas. W przypadku transakcji mniejszych wartości w grę wchodzi czas od 3-6 miesięcy. W przypadku większych wartości Twojego sklepu na sprzedaż musisz przygotować się na dłuższy okres od 6-12 miesięcy.