Zobacz również:
"Czarna magia wyceny", czyli jak zrozumieć sprawozdania finansowe Czego nie mówić podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem? Czy wycena firmy to też wycena nieruchomości? Dlaczego nie możesz sprzedać swojej firmy? Dobra oferta sprzedaży firmy – jak ją przygotować? Dokumenty niezbędne przy sprzedaży firmy Jak kupić nieruchomość dla branży hotelarsko-gastronomicznej? Jak sprzedać firmę? Profil potencjalnego nabywcy Jak stworzyć ofertę, która przyciągnie uwagę inwestorów? Jak znaleźć dobrego inwestora lub wspólnika? Jak znaleźć dobrego partnera biznesowego? Jakich błędów unikać przy sprzedaży firmy? Kupno nieruchomości komercyjnej krok po kroku Metody wyceny, czyli jak wycenić wartość swojego przedsiębiorstwa? Odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części Opodatkowanie przy sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Projekt sprzedaż firmy. Jak zacząć by skończyć z sukcesem? Projekt sprzedaż firmy. Samemu czy z doradcą? Promowanie ogłoszeń na portalu Przewodnik inwestora - jak inwestować w nieruchomości komercyjne pod wynajem? Rozważam sprzedaż firmy, co powinienem wiedzieć? Sprzedaż firmy w formie spółki komandytowej (sp. k.) a skutki podatkowe Sprzedaż jednoosobowej działalności gospodarczej krok po kroku Sprzedaż sklepu - jak na tym zyskać i na co uważać? Sprzedaż udziałów lub akcji w spółce kapitałowej a podatki Sukcesja jednoosobowej działalności gospodarczej po śmierci właściciela Techniki negocjacji, czyli jak przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży firmy Wybór odpowiedniego doradcy w procesie sprzedaży firmy – kluczowe kryteria i etapy współpracy
Jak sprzedać restaurację w 90 dni?
21 listopada 2017

Jak sprzedać restaurację w 90 dni?

Sprzedaż restauracji nie jest łatwym zadaniem. Jednakże, jeśli sprzedaż jest prawidłowo zaplanowana, może zostać przeprowadzona skutecznie i szybko. Jak to możesz osiągnąć? Poniżej prezentujemy kilka wskazówek dotyczących prowadzenia sprzedaży restauracji.

Jakie restauracje sprzedają się szybko?

W oparciu o wiele lat doświadczenia w kupowaniu i sprzedawaniu restauracji zdefiniowaliśmy kilka podstawowych kryteriów, które pozwalają nam określić czy restauracja na sprzedaż ma potencjał by zostać sprzedana czy też nie.

Lokalizacja

Kategoryzacji tegoż kryterium dokonujemy na trzech poziomach. Za pierwszorzędową lokalizację uznajemy lokalizację w miejscu, które jest ruchliwe, znajduje się w sąsiedztwie dobrych biznesów i populacji o wysokim lub średnim dochodzie. Drugorzędną lokalizacją uznajemy lokalizację w miejscach, które są ruchliwe, lecz zamieszkane przez populację o poziomie dochodu od niskiego do średniego. Poziom trzeci to restauracje ulokowane w miejscu o małym natężeniu, stąd są one trudne do sprzedania.

Czynsz

Oczywistym jest, że restauracje w lokalizacjach pierwszej kategorii będą miały wyższy czynsz niż w drugiej kategorii. Mimo to czynsz sprzedawanego obiektu zawsze musi mieścić się w granicach rozsądku i nie przekraczać 10% przychodów brutto. Widzieliśmy wielu właścicieli restauracji płacących czynsz w wysokości 15% przychodów i wciąż odnoszących sukces, ale jesteśmy przekonani, że to raczej wyjątek niż reguła. Jeśli zobaczysz, że czynsz jest bardzo wysoki, dobra rada – nie ryzykuj.

Stan wyposażenia i sprzętu

Jeśli wyposażenie restauracji jest w złym stanie i musi zostać wymienione, to samo w sobie nie stanowi jakiegoś większego problemu, dopóki koszty poniesione z tego tytułu zostaną odliczone od proponowanej ceny. Właściciel nie może żądać najwyższej ceny, jeśli połowa wyposażenia restauracji jest zupełnie zużyta.

Możliwość konwersji

Czy restauracja na sprzedaż może być zmieniona w inny koncept, który nie będzie konkurował z innymi restauracjami w danym rejonie? Sporządzając profil biznesowy ofert restauracji na sprzedaż, zawsze proponujemy zawierać informację dotyczącą potencjału zmiany restauracji na inny koncept. Oczywiście jedyny wyjątek stanowią sytuację, gdy w aktualnej formie i lokalizacji biznes funkcjonuje bez zarzutu.

Oczekiwana cena

Ponieważ w przypadku większości biznesów w tym restauracji na sprzedaż, istotne są uzyskiwane obroty, cena sprzedaży zawsze jest oparta na procencie obrotów. Większość restauracji sprzedaje się w granicach 30%-40% uzyskiwanych obrotów.

Profil oferty sprzedaży

Jeżeli Twój biznes wpisuje się w powyższe kryteria możesz spokojnie przejść do przygotowania profilu oferty na sprzedaż. W przypadku restauracji musi on zostać przygotowany z należytą starannością. Należy zwrócić uwagę, aby język, w którym piszesz ofertę był zrozumiały dla restauratorów. Nie zapomnij zamieścić informacji na temat obrotów, wysokości czynszu, lokalizacji, ceny oraz możliwości zmiany formatu oraz stanu wyposażenia. W ten sposób przyciągniesz doświadczonych właścicieli restauracji którzy szukają nowego konceptu lub ekspansji swojego biznesu. W takim przypadku wiedz, że jesteś szczęściarzem, gdyż prawdopodobnie nie będziesz musiał dużo zainwestować w reklamę swojej restauracji, ona się sama sprzeda.

Więcej wskazówek dotyczących stworzenia atrakcyjnej oferty znajdziesz tutaj.

Kilka dodatkowych wskazówek

Przy okazji nie zapomnij o pozytywnym nastawieniu do potencjalnego nabywcy. Jeśli nie masz tego pozytywnego nastawienia, kupujący z łatwością to dostrzeże i niepotrzebnie się zniechęci. Nie stwarzaj wrażenia, że jesteś wyłącznie zainteresowany sprzedażą. Rzuć kilka idei co zrobiłbyś, by przyciągnąć więcej klientów albo jaki koncept byłby najlepszy w danej lokalizacji. Kupujący potrzebuje czasami subtelnej i nienachalnej zachęty. I na koniec, jeśli otrzymasz telefon od nie-restauratora w sprawie Twojego listingu restauracji, postaraj się szybko zniechęcić taką osobę. Jeżeli masz inny biznes na sprzedaż, przekieruj taką rozmowę na temat innej branży. Wierz nam, ze względu na specyficzność tej branży, sprzedając restaurację nie dojdziesz do ładu z osobą bez doświadczenia restauracyjnego.

Autor: SprzedamBiznes.pl
globalbroker.biz

SprzedamBiznes.pl jest internetową platformą profesjonalnych ofert biznesowych, działającą na krajowym rynku począwszy od 2011 roku.

Operatorem serwisu jest firma
Skytech IT Sp. z o.o. w Krakowie.

Kontakt z nami

Skytech IT Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 12, 30-701 Kraków